Roborally
Lav et program til din robot. Det kan være, Ryk 1 frem, drej til højre, gå 2 frem, Bak 2 felter tilbage, drej til højre, Gå 1 frem.
Alt er godt, du kommer lige præcist uden om det sorte hul i banen og undgår at dø. Du ender med at vende helt perfekt til næste runde hvor du let kan nå at ramme feltet så du kommer før de andre og vinder spillet.
MEN...
Et hvert program har svagheder: Du støder ind i en anden robot som skubber dig to felter frem. Gladelig fortsætter du dit i forvejen planlagte program … Bak 2 felter tilbage, Drej til højre, Gå 1 frem. … og ender nu i et stort sort hul hvor du dør!
Hvis du troede det eneste der kunne gå galt var at nogen skubbede til dig tog du fejl! At du overhovedet fik nogle Bak 2 felter tilbage kort var en forudsætning for dit (ellers) geniale program. Hvem siger der ikke er transportbånd på banen der konstant flytter sig hvis man lander eller står stille på dem? Hvem siger de ikke kan spolere din plan og fører dig i en helt forkert retning? Og hvem siger du ikke talte forkert da du forsøgte at tælle dig frem til hvor længe du kunne stå på transportbåndet inde du skulle hoppe af?
Roborally går ud på at programmerer din robot, og samtidig forudsige hvad de andre robotter gør, og hvor galt det kan gå hvis programmet bliver forstyrret undervejs. Man laver et nyt program for hver runde, og skiftevis udfører robotterne et trin i deres program ad gangen, indtil alle har været igennem alle 6 trin. Herefter begynder en ny runde.
Man har ikke uenligt med tid til at programmere sin robot. Et timeglas sat i gang efter den første spiller har lagt sit program tilføjer en del stress til de sidste der er i gang med at lægge deres program. Når man ikke at blive færdig inden tiden udløber, ligges tilfældige kort der hvor man endnu ikke har lagt dem. Programmet bliver meget sjovere på den måde, i hvert fald for de andre spillere der kigger på :-)
Spillet går ud på at få sin robot forbi nogle bestemte steder på banen før de andre robotter når dertil. Stederne aftaler man på forhånd, men med i spillet er også en guide med forslag til steder afhængig af om man vil have hurtige, langsomme, svære eller lette baner.
Selve banen kan også laves forskelligt. Den samles af moduler, med forskellige udfordringer. For eksempel mange mure man skal gå uden om, huller man kan falde i, transportbånd der flytter sig i forskellige hastigheder og retninger, vand der gør at robotten bevæger sig langsommere, og oliepletter der gør at robotten glider hurtigere end den er programmeret til.
Et sjovt og frustrerende-på-den-gode-måde spil.
Spillet kan tage fra en halv og op til flere timer, alt afhængig af antal spillere og hvordan man laver banen. (Her er det gode hints at hente i guiden der følger med spillet)
Spillet egner sig fint til to personer, der er også forslag til baner i guiden som kan bruges her.