Dungeon Twister
Efter en fantastisk Fastaval , fik jeg fingrene i Dungeon Twister, et 2 Player spil med et minimum af held, og tilfældighed, men med rig variation.
Spillets kan spilles af 2 - 4 og tager en times tid pr. spil lidt afhængigt af scenariet.
Spillets hovedformål er at flytte sine karakterer fra den ene halvdel af spillebrættet til den anden. Umiddelbart lyder dette simpelt hvis altså ikke liiige det var fordi man bevæger sig gennem en labyrint hvor spillerne har mulighed for at roterer dele af spillepladen efter forgodtbefindende (Et spil hvor folk med tendens til at være onde, virkelig kan få disse lyster tilfredsstillet).
I starten af spillet sammensætter man sit team eller de karakterer (brikker) man gerne vil bruge. Karaktererne har forskellige evner, lige fra at kunne gå gennem mure, til at kunne og lukke porte eller rotere dele af banen i vilkårlig rækkefølge. Når man sammensætter sit team kigger man også på karakterernes fart og styrke, for karakteren kan undervejs angribe hinanden lige som de kan hente items som Reb ,Sværd Speed posion og Magic Wands (dog kun Wizards).
Udover at brikkerne skal fra den ene del af spillepladen til den anden er der også rig mulighed for at lave forskellige scenarier, dvs. bygge banen op forskelligt fra spil til spil og derved justere intensiteten og sværhedsgraden i spillet.
En sød detalje ved Dungeon Twister er at der er et minimum af tilfældighed med i spillet. Til gengæld er der både mulighed for taktik (kortsigtet planlægning) og Strategi (langsigtet planlægning) i spillet, lige som der er stor mulighed for interaktion, dvs. mulighed for at spolere hinandens planer, eller omdirigere spillets udvikling
Spillet tager et stykke tid at få styr over så længe man blot sidder med reglerne (hvilket kan anbefales!). Men efter 1. spil er man godt i gang. Så overvind det med at læse en del siders regler (inklusiv illustrationer) Det hele giver mening så snart man kommer i gang med selve spillet.
3 / 4 (udvidelse)
Et stort bonuspoint giver jeg denne udvidelse for i sig selv at udgøre et 2-playerspil således at man både kan sætte dem sammen til en 4-playerversion og spille to og to samtidig (eller låne den ene del ud). jeg hader udvidelser hvor udvidelsen består i en tændstikæske med to kort og en papbrik men koster den nette sum af hvad der svarer til et helt nyt spil
Paladins and Dragons (udvidelse)
Udvidelsen her giver en række ekstra karakterer, flere items og en bog med inspiration til nye scenarier. Dragen som er ret kluntet, ikke særlig begavet, men har en flamme der brænder selv den bedste spiller i miles omkreds, er dog lidt af et hjertebarn for mig. Men vi kommer alligevel ikke ud over at udvidelsen Paladins and Dragons stadig er det jeg vil betegne som "en tændstikæske med to kort og en papbrik" ;-)